Jak gotować mniej kalorycznie?

0
Jak gotować mniej kalorycznie?

Jak gotować mniej kalorycznie?

Posted in : kuchnia on by :

Nawet jeśli nie jesteśmy aktualnie na diecie odchudzającej, warto zapoznać się z kilkoma trikami, które pomogą „odtłuścić” nieco nasze posiłki i zmniejszyć ilość pochłanianych kalorii. Wydawać by się mogło, że gotowanie dietetyczne zawsze odbywa się ze szkodą dla smaku. To nieprawda. Można gotować mniej kalorycznie, a przy tym smacznie. Nadal możemy przyrządzać nasze ulubione domowe potrawy, a stosując kilka drobnych trików, zapewnimy sobie zdrowie i szczupłą sylwetkę.
Smażenie warto zastąpić gotowaniem na parze, pieczeniem lub grillowaniem. Jeśli nie potrafimy zrezygnować ze smażenia, warto kupić specjalną patelnię, na której będziemy mogli smażyć bez dodatku tłuszczu. Dobrym pomysłem jest także kupno patelni grillowej lub grilla elektrycznego. Najbardziej szkodliwe jest smażenie na tłuszczu głębokim. Taki sposób przygotowywania potrawy sprawia, że jedzenie nasiąka tłuszczem niczym gąbka, jedna łyżka oleju zawiera natomiast ok. 80 kcal.
Jeśli nie jesteśmy w stanie wyrzec się standardowego smażenia, warto zaopatrzyć się w olej w spray’u, który pozwala bardzo precyzyjnie dozować niewielkie ilości tłuszczu, bądź nakładać olej na patelnię za pomocą silikonowego pędzelka.
Błędem jest także odsmażanie obiadu z dnia poprzedniego na patelni. Tym sposobem w ciagu kilku minut podbijamy kaloryczność dania. Lepiej uzbroić się w cierpliwość i jedzenie podgrzewać w piekarniku.
Warto także, tak po prostu, sprawdzać kaloryczność potraw. Osoby, które nie mają doświadczenia w tym zakresie, mogą mieć problem z ustaleniem wartości energetycznej posiłku. W internecie dostępne są jednak kalkulatory kalorii oraz specjalne aplikacje, pozwalające oszacować wartość danej potrawy.
Kolejnym cennym trikiem jest „odchudzanie” standardowo używanych produktów. Robiąc sałatkę, warto standardowo dodawany majonez rozrzedzić jogurtem naturalnym, dodając stopniowo niewielką jego ilość. Wraz z kolejnymi etapami majonezowego rozbratu będziemy dodawać jogurtu coraz więcej, aż w końcu majonez będzie stanowił niewielki dodatek smakowy. Osoby, które nie przepadają za specyficznym posmakiem jogurtu, mogą do tej mieszaniny dodać musztardę, która podkręci smak i zamaskuje nieco dominację jogurtu. Rozcieńczać można też soki, które – mimo zawartości witamin i składników odżywczych – mają także sporo cukru i kalorii. Warto zatem mieszać sok z wodą tak, by stopniowo w miarę upływu czasu stawał się on jedynie dodatkiem smakowym.
Unikać należy także zatłuszczania zup. Często odruchowo zabielamy je śmietaną, tymczasem z powodzeniem można ją zastąpić mlekiem o znacznie mniejszej zawartości tłuszczu. Zagęścić zupę można także dodając do niej ugotowane i zmiksowane warzywa, takie jak ziemniak czy marchewka. Odchudzać można także sam rosół: jeśli schłodzimy go w lodówce, bez problemu wyłowimy tłuste oczka.
Jednym z najczęściej spożywanych przez Polaków produktów jest wieprzowina. Drób znajduje się na drugim miejscu, lepiej jednak byłoby, gdyby te proporcje odwrócić. Wieprzowina jest bowiem jednym z bardziej tłustych mięs, drób zaś ma mniej kalorii, a ze względu na obecność dobrze przyswajanego białka jest także mniej kaloryczny. Warto zatem sięgać po kurczaka oraz ryby. Jeśli nie jesteśmy w stanie żyć bez panierki, klasyczną bułkę tartą można zastąpić płatkami owsianymi, otrębami, orzechami czy siemieniem lnianym.
Metabolizm można przyspieszyć za pomocą przypraw. Dzięki nim organizm szybciej spalać będzie dostarczone do organizmu kalorie. Pomocne okażą się wszystkie pikantne przyprawy: imbir, czosnek, chili, czarny pieprz, ostra papryka, ale także zioła, takie jak: koperek, pietruszka, estragon.
Częstą pułapką osób, które pragną stracić na wadze, jest włączanie do diety nadmiaru produktów typu „light”. Niestety, praktyka pokazuje, że nabiał typu „light” nie zawsze taki właśnie jest. Jak zwykle należy dokładnie czytać etykiety. Na pewno jednak warto sięgać po odchudzone przetwory owocowe i warzywne, dipy i syropy. Pomogą one zaoszczędzić nieco kalorii w codziennej diecie.
Gotowanie z troską o obniżenie wartości kalorycznej posiłków przyda się nie tylko osobom na diecie odchudzającej. Także nie zmagając się z nadmiernymi kilogramami, możemy zastosować triki, które odchudzą nasze codzienne i ulubione potrawy, wszystko z korzyścią dla zdrowia.

Dodaj komentarz